Resa till Gotland

September 2024

Resedagbok från Gotland september 2024

Vår resa började I Kungsträdgården I Stockholm den 18 maj I år då Destination Gotland hade en mässa där många gotländska verksamheter presenterade sig. I samband med mässan kunde vi köpa färjebiljett till ett fördelaktigt pris.

Inom parentes är dagens färdsträcka angiven.

10 sep (93 km) Vädret har under dagen varit blåst och regn, men det blev en fin solnedgång i kväll i växlande molnighet. Strax efter midnatt idag åkte vi av färjan i Visby. Vi åkte direkt till en parkering i närheten där vi övernattade. Idag har vi tagit oss norr ut med en del shopping bland annat gotländskt vin och öl på Systembolaget och nytt bodelsbatteri. Nu har vi stannat på en stor plan yta vid Ar, den finns med i Campercontact Husbilsparkering i vår Garmin GPS, där vi ska övernatta. Vi är ensamma här.

11 sep (79 km) Lätt regn och kraftig blåst hela dagen. Från Ar åkte vi till Fåröfärjan som (utan köer!) tog oss till Fårö. Där åkte vi till Langhammargubbens raukområde. Därefter besökte vi Bergmancenter. Vi tittade också på ett hus i Dämba där han bodde ett tag och också lät bygga om en lada till biograf. Katy köpte potatis av olika sorter och lammfärs i en gårdsbutik innan vi tog färjan (utan köer) tillbaka till Gotland. Fårö museum och Bungemusèet var stängda idag. Nu har vi stannat vid Bästeträsk naturreservat där vi ska sova i natt, Här finns det nya rastplatsmöbler för lämpligt väder. I Campercontact finns Blå Lagunen med, men vi valde Bästeträsk. Vi är ensamma här också.

12 sep (82 km) Växlande molnighet på förmiddagen och regn eftermiddag och kväll. Vi förmiddagsfikade på restaurang Gotlandsvåfflan i Lärbro. Våfflan innehåller saffran och den serveras med salmbärssylt. Vi åt lunch i Slite hamn där Katy var ett par somrar som barn när hennes pappa jobbade med underhåll på cementfabriken när den var semesterstängd. Nu har vi stannat vid Sysne fiskrökeri på ostkusten där vi köpt fisk till middag, besökt det fina lilla fiskemuséet och övernattar i närheten. Butiken har ett brett utbud av färsk och rökt fisk m m. Ingen annan husbil i natt heller... På dagen i går såg vi två husbilar varav en plåtis, i dag något fler.

13 sep (17 km) Regn på morgonen sedan uppehållsväder. Vi började dagen med att åka runt Sysne udd på en grusväg. Därefter stannade vi vid Östergarns kyrka och såg Linneskulpturen på berget bakom folkskolan. Sedan lämnade vi kusten med siktet inställt på en vända till Roma men vid Kräklingbo var det innan lunchtid liv och rörelse och husbilar som parkerat så vi stannade och frågade vad som var på gång. Vi fick veta att det var Kräklingbomarknad i morgon och att det var säkrast att stanna redan nu för att få plats så det gjorde vi.

14 sep (49 km) Rätt blåsigt och kallt, men ganska soligt. På marknaden fanns det många marknadsstånd med lokala produkter men även vanliga marknadsstånd och mycket folk som handlade. Från Kräklingbo åkte vi till Roma kungsgård och klosterruin där vi åt lunch. Nu är vi på Ljugarns golfklubbs ställplats (250 kr inklusive el). Här finns det 16 elplatser, möjlighet att fylla färskvatten och tömma svart- och gråvatten. Det finns också ett litet servicehus med soptunna, modern toalettstol, handfat och duschkabin. Vi blir ensamma i natt igen.

15 sep (70 km) Mest solsken idag och lite blåst. Idag åkte vi först till Burgsviks hamn där vi stannade och åt lunch. I hamnen finns en avgiftsbelagd ställplats som finns med i Campercontact. Vi fortsatte till Holmhällars pensionat där vi drack eftermiddagskaffe och köpte take-away mat som vi tog med oss till Holmhällars havsbad där vi åt den. Här finns en ganska stor parkering. Mellan oss och havet finns bara några fina sanddyner. Nu är vi så långt borta att det bara finns sporadisk mobiltäckning. När vi kom stod en ensam holländare i en plåtis här men han åkte. Nu är det bara vi och en annan plåtis här i natt.

16 sep (115 km) Molnigt hela dagen. På morgonen åkte vi till Hoburgsgubben och där var vi alldeles ensamma. Därifrån åkte vi kustvägen, smal men med alldeles nylagd asfalt.  Längs vägen såg vi flera flockar av olika sorters fåglar vid stranden. Vi stannade vid Stenbrottsmuseet där man förr i världen bröt sandsten som man gjorde slipsten av. Jag tycker att lyftanordningar och den vinddrivna vattenpumpen är intressanta. Det finns flera färister på vägarna men här var det enda gången det låg får på vägen. Därefter besökte vi Naturrum Gotland i Vamlingbo som har en intressant interaktiv permanent utställning om Gotland och dess flora och fauna. Ibland har man också tillfälliga utställningar. Vi åkte förbi Grå Gåsen, känd från Så mycket bättre, och Gute Vingård i Vamlingbo. Från Gute Vingård kom vinet vi köpte på Systembolaget första dagen. Det var inte värt priset, tycker vi.

Under resan såg och besökte vi många gårdsbutiker som skyltade med vilka grönsaker man sålde men vi såg ingen som sålde äpplen trots att vi såg många äppelträd med massor av äpplen. Nu står vi på en ställplats med 10, avgiftsbelagda, platser på piren i Visby hamn över natten tillsammans med en annan husbil.

17 sep (4 km) Först växlande molnighet, nu, till havs, är det disigt. På förmiddagen tog vi en promenad till turistbyrån, som ligger alldeles i närheten. Det gör Gotlands museum, Fornsalen, också. Vi fick sällskap av passagerarna på ett stort tyskt kryssningsfartyg som besökte Visby. Innan vi åkte till färjeterminalen passade vi på att tömma gråvattentankarna på avsedd plats vid reningsverket i närheten.

Under säsong är man inte ensam på övernattningsplatserna eller vid Hoburgsgubben och väntetiden i köerna till och från Fårö kan vara över en och en halv timme. Även om mycket är stängt nu utanför säsong så är mycket öppet och möjligheten att röra sig fritt är ett privilegium.