Island med husbil

14 Juli - 11 Augusti 2012

Den 14 juli lämnar vi Hirtshals i Danmark, för att sent på kvällen den 15.e åka iland på Färöarna. Torshavn deras huvudstad är en söt liten stad. Vädret är disigt och lite kallt första dagen men naturen är vacker och annorlunda. Karg med höga gröna berg med massor av får på. I vikarna ligger små fiskebyar. Vädret är bättre följande dagarna och vi utforskar 2 av öarna.

Den 18:e juli på e.m. far vi vidare till Island. Vädret är lugnt och på morgonen den 19.e är vi framme i Seydisfjödur. På serpentinvägar far vi vidare till Egilsstadir på östra sidan. Vägarna är oftast bra men det finns också grusvägar om man lämnar 1:an som går runt ön. Vädret blir bara bättre och bättre och vi får många klarblå dagar.

Vi, det är två andra svenska husbilar och Olle och jag i en Nordic 599.

Färden går söderut och på e.m. dag 2 börjar vi se Vatnajökul. Mäktigt.

I Jökulsarlon stannar vi och tar en båtfärd bland isberg.

Under vårt besök på ön ser vi många stora och små vattenfall. Museer besökte vi också många. Sill, val, fåglar, bilar, gamla boningar, ja det fanns mycket att se.

I Reykjavik tar vi en båttur för att se på lunnefåglar, ”puffins”. Naturligtvis åker vi till Geysir och ser på Strokkurs utbrott och badar i det varma vattnet bakom hotellet.

Västsidan är vacker men har bitvis dåliga vägar. Vi bor billigt med ett campingkort inköpt på båten för 900 kr kostar camping endast 1000 IKR – 6 SKR.

Siglufjödur i norr liksom Myvatn (myggvattnet) blev våra favoriter. Myvatn är en vacker fågelsjö och strax intill lavaformationer en underbar badsjö Jardbödin med en bad temp på säkert 35 gr. och vulkanen Krafla. Bara några km. bort svarta vulkanberg och kokande svarta hål.

Sista dagarna badar vi vidare och besöker den jättelika dammen Halslon och gör dom sista inköpen i Seydisfjödur där kryssningsfartygen avlöser varandra.

Vi får nu 2 ½ dygn på Smyril Line. Havssulorna gör oss sällskap mest hela resan, ibland ser vi en båt och vi passerar flera oljeriggar.