Resa med husbilen till Österrike

11 - 23 Maj 2009

Måndagen den 11/5

Startade  kl. 4.30 på morgonen och körde till Trelleborg och tog TT-Line  färjan till Travemünde. Färjan gick kl. 10.00 och då hade vi nästan hunnit äta frukosten ombord. Har köpt ”all inclueded-paket”,  så det är bara att gå och äta när man känner för det.  Var i land 18.30 och körde bara till  ställplatsen  i fiskehamnen. Gick en bra promenad på kvällen i det fina vädret.  12€ kostade ställplatsen utan el. Har kört  22,5  mil idag.

Tisdagen den 12/5

Startade redan vid 7 tiden och körde mot Berlin och sedan ner till Dresden, där vi i kväll ligger på ställplatsen inne i stan. Har gått en bra runda och tittat på gamla stan och dess fina byggnader. Soligt och varmt  väder. Det finns en hel del husbilar på ställplatsen så vi var bland de sista som fick plats på det området. Därutover finns det stora parkeringsytor mot parkeringsbiljett. 12€ kostade den utan el. Man fick gå till ett annat hus en bit bort för att betala. Har kört 58 mil.

Onsdagen den 13/5

Vi var iväg vid halv 8 tiden och körde ut ur Dresden och vidare söderut mot Tjeckiska gränsen. Var inne och handlade i ett litet varuhus utmed vägen. Stig fick tag i en låda billigt öl där och sedan åt vi lite lunch på parkeringen innan vi fortsatte. GPS:en påstod hela dagen att vägen var avstängd en bit ner men som tur var, var det inte så, utan vi fortsatte genom Tjeckien och ner till Österrike. Det var ett böljande landskap och bitvis både krokigt och backigt, men vackert. Vid gränsen mot Österrike var vi inne och handlade lite godis och öl och tankade upp bilen för de sista tjeckiska pengarna . I kväll ligger vi i Freistadt på en liten camping. Kostar 17 € med el. Lite mulet väder i kväll men annars har det varit soligt och fint även idag. Har kört 38 mil i dag. Gick en liten runda på kvällen och det är en speciell ort med stadsmurar runt.

Torsdagen den 14/5

Var tidigt iväg även denna morgon och körde först lite söderut och sedan mot Wien på väg 3, längs med Donau och ligger nu på Donaupark camping i Klostenburg. Det är en ACSI camping. Det har regnat en del under dagen idag. Har kört 20,5 mil. Var på campingen redan vid 12 tiden och tog det lugnt på eftermiddagen.

Lördagen den 16/5

Åkte in med tåget vid ½ 9 tiden på morgonen och tog den gröna turen till slottet Schönnenbrunn.  Det var lite mulet  och det  kom några regnstänk då och då. Vi köpte biljett för att gå in i slottet direkt och fick en tid till kl.11.  9,5 € kostade den billigaste biljetten som gällde ett 30- tal rum och det räckte bra för det, innehöll de viktigaste rummen. Gick först lite i parken innan vi fick gå in i slottet och sedan fortsatte vi i parken som är enormt stor och fin med många statyer. Det var fullt med folk inne i slottet och köerna blev nog ganska långa lite senare. Parken är fri att gå i.

När vi gått runt och klockan var över 12, gick vi och köpte varsin bagett och en Apfelstrudel, som vi åt. Sen gick vi till rundtursbussen igen, men fick vänta i 45 min, för vi missade tidigare buss. När vi väl var tillbaka vid operahuset var vi nöjda för dagen och beslöt oss för att åka hem till bilen igen och var tillbaka strax efter 3. Hade inhandlat varsin Apfelstrudel till fikat och är allmänt trötta och nöjda med dagarna i Wien.

Nu i eftermiddag skiner solen igen och det är ganska varmt o gott ute.

Vi har nu gjort 2 hela dagar i Wien och är nöjda med besöket.

Söndagen den 17/5

Vi startade som vanligt ganska tidigt. Hade betalat dagen innan. Det kostade 14,70€/natt och det är en ACSI-camping.

Vi hade en hel del att göra för att hitta på dagens rutt. Körde till Tulln från Klosterneuburg och sedan skulle vi ner till St Pölten. Denna rutt valdes för att undvika motorvägarna i Wien och det skulle bli lite lättare att hitta söderut. Men det var inte helt enkelt att hitta de rätta vägarna och det blev en del snurrande. Efter Pölten körde vi söderut på väg 20 mot Kapfenberg, Leoben och S36 till Judenburg och 317 mot Klagenfurt. Tog av mot St Viet väg 94 mot Feildkirchen och här tog det stopp då vägen var avstängd och det blev en ”umleitung” och den var inte kort direkt. Vi trodde vi missat något efter ett tag men vi var fortfarande på ”umleitungen” och det var en smal och dålig väg, men ganska vacker natur,  som vi dock hade lite svårt att uppskatta p.g.a vägens egenskap. När vi väl var på rätt väg igen så blev det stopp igen. Vi hade sett ut en ACSI-camping vid Osslacher see men nu stod poliser och stoppade oss även från detta håll till denna väg. Det visade sig att stoppet berodde på inline-åkare och cyklister som hade något lopp. Nu visades alla campingfordon in på en åker och fick vänta till kl. 17.00 på eftermiddagen då de skulle öppna igen. Det var helt fullt med campingfordon till slut. Vi körde sedan bara en liten bit och tog in på första camping som dök upp. Den var jättefin och låg vid sjön. Den var ingen ACSI-camping, men strunt i det.

Har haft ett strålande vackert väder idag med upp till 25 gr varmt och naturen har varit fin, framförallt efter Pölten och neråt en bit. Vi har kört 40,5 mil idag. GPS:e har inte varit vår vän idag, utan har velat ta helt egna vägar hela dagen nästan, men det kan ju bero på mig som programmerar också.

Campingen kostade 23€.

Måndag den18/5

Startade vid 8 tiden i strålande sol. Körde mot Spittal och vidare till Winklern där vi svängde uppåt mot Gross Glockner.  Mycket  vacker natur med massor av blomsterängar mot de snöklädda topparna.  Det kostade 28€ att köra över bergspasset. Vi körde också ut till Franz Josephs Höhe och här får man köra fram och tillbaka och det var mycket snö här uppe och vackert. På något ställe var tom snö kvar på vägbanan, så det blev endast en vägbana. Uppe på toppen 2550 m.ö.h.  stannade  vi och åt wienersnitzel till lunch för 11,70€ per man. Mycket  gott och en enorm utsikt på  köpet. Vi fortsatte sedan neråt igen och när vi väl var nere möttes vi av enorma blomsterängar som skiftade i alla färger, men mest av maskrosor och smörblommor. Fortsatte till Zell am See och här låg vi på campingen vid sjön. Inte så mycket folk, men vackert läge vid sjön. Gick en liten bit på strandpromenaden, men vände åter och gick in på restaurangen istället och köpte varsin apfelstrudel och kaffe . Kostade 11,80 € för oss båda. När vi väl var tillbaka i vagnen drog åskan igång och det ösregnade en bra stund.

Fram mot kvällen träffade vi svenskar från Tranås,  2 par i en husbil. Pratade  med dem och de bjöd på öl och vin och vi hade en trevlig stund tillsammans.

Vi har kört 20,1 mil idag.

Tisdagen den 19/5

Innan vi startade på morgonen passade vi på att fylla på vatten och tömma Bilens tankarna. Campingen kostade 28 € .

Körde mot München på mindre vägar och till slut,  en mycket smal väg, innan vi kom över till Tyska gränsen och motorvägen mot München. Hade först planerat att åka runt sjön här nere men insåg att det skulle ta hela eftermiddagen så vi körde mot ställplatsen i München,  som ligger vid Stora Arena-hallen. Hade tänkt åka in till stan på eftermiddagen, men det var en helt öde plats och långt till tunnelbana verkade det som, så vi beslöt att fortsätta norrut istället och lå  denna kväll på en ACSI camping Kratzmühle nr 436 i Kinding, strax efter Ingolstadt.  Har troligen varit här förut och den är fin. Har en stor damm och en del museum utanför. Vi har strålande vackert väder och över 20 gr varmt.

Fram mot kvällen startade vi grillen och hade det gott.

Har kört 30 mil.

Onsdagen den 20/5

Var iväg strax efter 8 efter att vi ätit frukost på det i receptionen nyinköpta brödet. Campingen kostade 15€ och det var sista dagen till det priset på denna plats.

Vi körde mot Nürmberg och vidare norrut och tog av vid Fulda för att titta på Point Alfa i Resdorf. Detta är minnesmärken från gränsen mellan öst och väst och är museum bl.a. Vi gick inte in, för vi trodde inte det var mycket vi kunde tillgodogöra oss, men utanför fick man en klar bild av gränsmuren och tornen bl.a. Därifrån fortsatte vi till ställplatsen Rotenburg am Fulda, som finns med i Borderatlasen. En jättefin plats med gångavstånd in i centrum och dessutom helt gratis. Endast elen kostar om man vill ha den. Stan är liten och mycket gammal, med fina hus. Vi köpte en kebab på vägen hem från promenaden i centrum och bröd till morgondagen.

En varm och kvalmigt ikväll och det blev åska senare på kvällen, men det har varit fint väder hela dan. Har kört 36,8 mil idag.

Fredagen den 22/5

Körde mot Puttgarden och Bordershopen där vi var redan kl. 8. Det var en hel del folk där redan och mer blev det. Efter inköpen fortsatte vi söderut mot Lübeck och Citti. Vi var lite osäkra på om vi skulle få parkering men det har blivit en jättebra parkeringsplatser för husbilar nu så det var inga problem. Gick där en bra stund och åt middag också där inne. När vi var klara körde vi till Travemünde och vår vanliga ställplats i fiskehamnen  här. 12 € kostar det utan ström. Här är som vanligt en hel del bilar och fler kommer troligen. Gick in i stan en bra runda och sedan satte vi oss på café och tog en kopp kaffe och en god tårtbit. 14€ kostade det men gott var det. Det är lite växlande molnighet idag men helt ok väder. Har kört ca 14 mil.

Totalt har vi kört 354 mil och vi har haft en mycket trevlig resa.

Kerstin och Stig, Nordic 235

Torsdagen den 21/5, Kristihimmelsfärdsdag och min födelsedag.

Var  som vanligt iväg ganska tidigt och körde ut mot autobahn och  mot Kassel och sedan vidare norrut. Hade först tänkt övernatta i Lüneburg och köra inom Celle men ändrade oss för affärerna är stängda idag och det är massor med folk ute så vi har kört till Hailigenhafen istället och här är överfullt med bilar i kväll. Har nog aldrig varit här med så många bilar någon gång. Vi gick in i stan och där är någon form av fest. Sedan gick vi och åt födelsedagsmiddagen som Stig bjöd på. Fiskfile med sparris och hollandaissås och kokt potatis.  Vi tog vitt vin till detta och det var jättegott. Notan slutade  på 35€ och det var prisvärt. Det kommer lite regnskurar nu och åskar ikväll också men vi kom hem torrskodda till bilen. Ställplatsen kostar 10€ utan el. Vi har kört 47,2 mil idag och har haft varmt väder men lite soldisigt. Tidigt i morgon  sticker vi till Bordershoppen och handlar och sedan ner till Citti i Lübeck och slutligen till Travemünde.

Lördagen den 23/5

Vi tar TT Line  färjan hem till Trelleborg igen. Var hemma strax efter 20.00 och vår hund Rasmus var överlycklig över att se oss igen.