Påskresa till Store Mosse nationalpark

2013

Vår påskresa påbörjas på skärtorsdagen. Vi sammanstrålar på Torp med Nordic 212. Huvudmålet för denna resan är Nationalparken Store Mosse i Småland. Klockan är mycket och vi bestämmer därför att första natten skall tillbringas vid Hornborgarsjön. Tranorna är sena i år, så vi tror inte att där är så många bilar där just nu. Vädret är isande kallt och inte ens i lä finner vi någon värme. Väl framme finner vi att alla P-platserna i bästa läge redan är upptagna av Tyskar, Holländare, Danskar och Norrmän som troget väntar på Tranornas ankomst. En Italienare sover t.o.m i sin personbil. Knappast komfortabelt kan man tycka.

Natten blir ganska lugn, men sömnen störs av de många långtradarchaufförer som roar sig med att tuta långdraget när de passerar på vägen nedanför.

FREDAGEN börjar med solsken och iskall vind. Efter frukost tar vi en promenad till Naturrummet där vi studerar tranorna på bilder och plakat. EN ensam trana kan vi se bland alla Sädgäss och Sångsvanar. Snö och is ligger fortfarande kvar på fälten.

Vid middagstiden drar vi vidare mot Hillerstorp. Både vi och 212 går slut på Gasol. Vi tvingas inhandla varsin svindyr P11 (635 kronor) i Falköping. Det var inte mycket att välja på så här på Långfredag. Med svidande  plånböcker åker vi så äntligen vidare. Vi rastar vid Kroksjön, en fin plats att sova över på tidigare. Nu finner vi den tidigare stora och välkomnande rastplatsen stängd och blockerad. Orsaken är fjolårets utländska asfaltarbetares ohämmade ”fricamping”, nedskräpning och vandalisering av området Tråkigt att inte Polis och myndigheter förmår avhysa sådana människor som missbrukar vår svenska natur så illa.

Så kommer vi till slut ner till Store Mosse och tittar omgående in i det prisbelönta naturrummet byggt i rent obehandlat trä. Här är det ”skorna av” som gäller. Golvet är varmt under sockarna och vid panoramaväggen kan vi få en liten uppfattning av denna Stora Mosses storhet och dess makalösa vidder. Vi bestämmer omgående att vi måste återvända när väder och temperatur är mera promenadvänligt.

Vi flyttar oss en bit med bilarna och letar upp ”Örnrestaurangen”, gömslet i vilket vi om vi har tur kan få se kungsörn och havsörn. Efter 2 timmars ”skådande” kunde vi konstatera att dagens skörd bestod av Duvhök, räv, korp, kaja, skata. Inte så illa det heller.

Övernattning är inte tillåtet inom Store Mosse-reservatet, så vi söker upp en liten trevlig ställplats i utkanten av Hillerstorp, nere vid ”hamnen” (en ringlande å) Här är tyst och skönt och vi sover gott hela natten.

Lugn och skön ställplats i Hillerstorp invid "hamnen" Hillerstorps kommun står för värdskapet. Ingen service, men helt kostnadsfritt.

LÖRDAGEN, dvs PÅSKAFTON återvänder vi till Örngömslet och har då med oss kaffe och tilltugg. Vi sitter i solskenet och mår bra i flera timmar, men inte heller idag får vi se örnar. Matningsperioden är nu över och vi förmodar att de redan har börjat bygga bo och ligga på ägg.

På eftermiddagen flyttar vi oss till nästa parkering och tar sedan en promenad på en handikappvänlig led ut i en liten sjö. Solen gassar, snön gnistrar, men vinden är isig. Leden är väl byggd och det är inget tvivel om att den kan fungera för rullstolar och permobiler. Väl tillbaka är vi hungriga. Vi värmer Bullens Pilsnerkorv och förtär den utomhus på en bänk vid Husbilarna. Den korven är nog den hittills godaste jag ätit! Jag som inte är korvmänniska åt 3 stycken!

Senare på dagen söker vi upp Gnosjö kommuns andra ställplats, väldigt fint belägen vid en sjö. På vägen passeras ”High Chapparall” och det stora muséet som tyvärr är stängt.

Men hoppsan, ställplatsen består av en strandbacke av gräs och underlaget är blött och tvivelaktigt såhär mitt i tjällossningen, så vi vågar inte riskera att fastna med bilarna. Vi återvänder därför till Hillerstorps ställplats för ytterligare en natt. Här intar vi vår påskmåltid bestående av äggtoddy till förrätt, ägg, sill och skaldjurssallad, köttbullar och prinskorv till huvudrätt. Efterrätten består av gäspningar, alla är mätta och trötta av all motion och frisk luft. Vi kryper till kojs tidigt, mycket nöjda med dagen som varit.

Sista natten tillbringas på Ullareds Camping. Ett bra val då vi åkte rakt Västerut och hade behov av både tömning och färskvatten. Ullareds Camping kostar inte mer än ¨många ställplatser och här är full service.

Annandag  påsk återvänder var och en hem tills sitt efter en fin och givande resa till Store Mosse! Nästa år kanske vi får se örnarna också om vi åker lite tidigare!