Påskresa till Holland

17 - 24 April 2011

Påsken var i år precis rätt tid för att åka och njuta av all tulpanprakt på de vida åkrarna utanför  Keukenhof. Vi packade för blandat väder men fick en sommarvarm upplevelse med alla tulpaner, träd och buskar i full blom.

Vi startade från Stockholm vid kl. 08.00 hämtade upp en väninna, Birgitta på Södermalm och styrde sen kosan mot Malmö. Vi hade bestämt oss för att köra över bron så Arne monterade på bropasset. En smidig liten grej som fungerar bra för bron men inte för husbilar som ska använda färjan (fast det stod på webbsidan att det skulle gå även på färjan över från Danmark till Tyskland). Till vakternas förskräckelse så testade vi alla bilspärrarna och ingen gick att forcera.

Ja, ja men hur som helst så flöt allt på, och snart var vi i Malmö och det  är pampigt att åka över bron. Innan Rödby, på en av de små öarna så finns det ett fint övernattning och  rastställe (kommer inte på namnet men ni ser från vägen), (Farö-bron, Agnetas anm.). Genom Danmark rullade det också på så innan jag visste ordet av så var vi vid färjelägret i Danmark på väg till Puttgarten.

Några kompisar hade tipsat om att det alltid gick att stå på parkeringen utanför bordershopen Calle i Heiligenhafen. När vi kom dit vid ca kl 22.30 så fanns det inga bilar på parkeringen. Vi åkte i stället ner till ställplatsen vid hamnen. Ja, den är jättefin men om man bara vill sova och sen köra vidare så är det dyrt (12 Euro) Ställplatsen kändes som lilla ”Svenskbyn” allt skrivet på flera språk inkl. svenska samt att många bilar var från Sverige. Det blev mycket köra för Arne så här den första dagen.

Nu har vi vaknat upp och vi kör upp till bordershoparna för att kolla in priser och se vad som behöver köpas till Patriks studentkalas i Juni (vi handlar på tillbakavägen). Man kan inte låta bli att förundras över kommersen som är mer än livlig runt dessa butiker. Vi som också är med i Caravan Club passar på att kvittera ut vin och säkerhetsväst. Målet för dagen är att komma hela vägen till Holland.

Ny dag, siktet (iallafall mitt) idag är inställt på TULPANER. Vi hittar en ställplats hos en bonde ca 7 km från Keukenhof, i Abbenes, på grusplan, el och vatten. Platsen passar även utmärkt om man vill cykla det finns mycket att se. Alla åkrar som blommar och kanaler ger den mest kräsne tulpanälskaren mättnad. Vi åker till Keukenhof på eftermiddagen och börjar gå runt i denna fantastiska park fram till kl 18.00 eller var det 19.00. På kvällen passar vi på att grilla och bekanta oss med de övriga på ställplatsen.

Allt rullar på, GPS:en navigerar oss snällt runt alla stora städer som vi passerar. I Bremen blir det stopp. Vägarbete runt hela stan, det tar oss 4 timmar innan vi kan lämna Bremen bakom oss. Vi bestämmer oss att åka av vid en gränsstad i Tyskland. Vi hittar en ställplats i en slottspark med Slottet (borgen) precis ovanför oss. Ställplatsen är gratis, stora parkeringsfickor  och hela och rena toaletter. Slottsparken ligger i en liten tysk stad Bad Bentheim vid gränsen till Holland med allt som hör till, massor med restauranger, bagare med färskt bröd och bakverk, ett fint litet torg och självklart en liten fin kyrka. Hit vill jag återkomma.

Ny dag En hel dag i parken Keukenhof
Det visar sig att det var bra att börja med några timmar dagen innan, på så sätt har man hunnit smälta det mest överdådiga arrangemangen samt att det också blir två olika upplevelser med att först se och dofta tulpaner, narcisser, fresia magnolia, körsbär och äppelblom fullt utslagna i eftermiddags hettan till att på förmiddagen sen få njuta av den svala morgonen och då se tulpanerna sakta öppna sig i ett klarare ljus. De blommor som blommat över verkar i de mindre rabatterna bytas ut under kvällstid.  I parken har flera lökleverantörer möjlighet att visa alla sina växter så att arrangemangen med tulpaner blir som böljande fält (fast det är rabatter) Att åstadkomma detta i sin egna lilla rabatt är omöjligt. Allt i parken blir stort. Alla dessa intryck och dofter och att bara få finnas till och kunna gå runt i en sån här magnifik omgivning ger en ro.

Det märks också att det är en omtyckt park. Förutom alla turistbussar så tar holländarna med sig hela familjen och följer parkens olika skiftningar.
Vill man se flera saker runt tulpaner så har parken och holländska turistbyrån massor med tips. Några tips som kan vara kul är, Tulpanauktionen (tidigt på morgonen) den fina Påskparaden, båtfärd mellan tulpanfälten eller att på egen hand cykla nära fälten.

Efter 1 ½ dag känner vi att vi har blivit mätta på all denna prakt, vi åker till Amsterdam.

Amsterdam, det finns en camping precis egentligen bara 3 hållplatser med spårvagnen, till järnvägsstationen och Centrum. Zeeburg Camping, det är lätt att komma dit och det finns bra platser att stå på med husbilen. Många ungdomar finns på campingen så periodvis kan nog rökdimman ligga över campingen. Men alla är trevliga, glada, det är rent och snyggt och här talas de flesta språk. Vi ringer dan innan och bokar plats för att vara säkra.

Vi beger oss till stan och börjar med en båttur på kanalerna. Eftersom vi bara tänkt stanna en dag i Amsterdam hoppar vi över Museer och Gallerier och koncentrerar oss på Gatuliv, Marknader och Upplevelser.

För dig som aldrig varit här, kan jag bara säga. Åk hit! Upplev denna stad av gammalt/nytt nobless/dekadens  på samma gata. Små gränder och kanaler samtidigt som du också hittar mycket nytänkande. Här finns flera av de stora målarna eller varför inte gå in och titta i någon av de fina smyckesbutikerna (världens skickligaste briljantslipare visar upp sina konstverk).

Jag har aldrig varit rädd när jag varit i Amsterdam men jag ser alltid till att hålla hårt i väskan och plånboken för det finns många ficktjuvar. Och när du går i Redlight området är det lätt att bli både generad och förstummad. Öl, vin och mat finns från alla kulturer och kontinenter.

Vi lämnar Amsterdam på förmiddagen på långfredagen och kör mot Lübeck. Det verkar vara förbud för långtradare på den tyska autobahn på långfredagen för alla står vid gränsen till Tyskland. Vi glider majestätiskt fram och tillbaka resan går fortare än vi räknat med. I Lübeck hittar vi en ställplats som  är gratis utanför ett vattenverk och friluftsområde. Denna ställplats kan jag inte rekommendera (Bad Schwartau), den kändes inklämd och låg precis vid en trafikerad väg. Det fanns fler andra som låg vid små sjöar mm men vi låg kvar eftersom läget passade oss.

Vi lämnar Amsterdam på förmiddagen på långfredagen och kör mot Lübeck. Det verkar vara förbud för långtradare på den tyska autobahn på långfredagen för alla står vid gränsen till Tyskland. Vi glider majestätiskt fram och tillbakaresan går fortare än vi räknat med. I Lübeck hittar vi en ställplats som  är gratis utanför ett vattenverk och friluftsområde. Denna ställplats kan jag inte rekommendera (Bad Schwartau), den kändes inklämd och låg precis vid en trafikerad väg. Det fanns fler andra som låg vid små sjöar mm men vi låg kvar eftersom läget passade oss.

Nästa dag var det då dax att besöka de olika bordershopparna för att handla. Vi träffade flera gamla bekanta både från Nordic och andra husbilsklubbar som också var där. Efter att fyllt på lagren så åkte vi till rastplatsen vid bron innan Rödby, den har en härlig utsikt och då smakar kaffet extra gott. Vårt nästa stopp blir i Skåne, det är Påskafton och denna Påskafton  kommer vi sent att glömma. Det var fullt på alla campingplatser runt om och ställplatser hittade vi inga så vi ställer oss utanför campingplatsen vid Jägersbo folkpark.  Allt verkar lugnt fram tills klockan blivit 24.00 då börjar traktens ungdomar komma. Det är Disco med två DJ fram till morgontimmarna. Jag tror allt började tystna vid kl 05.15  för då hördes åter fågelkvitter. Det var verkligen en upplevelse att minnas, alla ungdomar var glada, fulla och bakom husbilen kunde de kärlekskranka paren gömma sig. Vi vet ju att våra husbilar  klarar både kyla och värme men jag lovar er att stänga ute Skånedisco det klarar Nordic ännu ej av.  Nästa stopp på resan blir Växjö med kaffe med dopp hos släkten för att sen fortsätta upp mot Stockholm igen.