Norrlandsturné med Astrid och Owe, N267

1 - 15 Augusti 2010

Söndag 1 aug:

Mulet fm,Sol em +19 gr.-Nu är vi på ”rull” mot Noliamässan i Piteå. Vi har fått fribiljetter från Nordic husbilar. Som vanligt kommer det att bli surströmmingsfest med Nordic husbilsklubb under mässan. Den här gången skall vi stå på Västra kajen i Piteå ( 150:-/dygn utan el). Träffen är först den 12 aug så vi skall ha lite ”semester” före mässan. I kväll övernattar vi på en kameraövervakad husbilsparkering utanför hotellet vid Högakusten bron.

Måndag 2 aug:

Sol +22,6 gr. -Kör vidare mot Örnsköldsvik för att kolla in några begagnade husbilar, men det var ingen som föll oss på läppen. Fortsatte mot Umeå, stannade till vid en husvangshandlare för att kolla in vad de hade att erbjuda i tillbehörsväg och priset på gasol. Det blev ingen affär eftersom priset på gasol var över 450 :-.Kvällens middag äter vi på Jävre fiskecamp, det blev nyrökt laxöring så klart (jättegott). Vi campade även här förra gången vi var till Piteå, det är mysigt här.

Tisdag 3 aug:

Sol 21,4 gr. Fortsatte in till Piteå. Ringer Karin (en av våra Nordic vänner), men hon var inte hemma. Karin är på väg till Stockholm, men kommer tillbaka hem på torsdag. Kollar in vart det är meningen att vi skall stå över mässdagarna, men föredrar att åka tillbaka ca 2 mil mot Jävre by, här finns det en otroligt fin ”Ställplats” som är avgiftsfri. Här finns en del faciliteter som  vattenpåfyllning, tömning av avloppstank och toalett. ICA –Nära butik inom 100 m och turistinformation och en vacker utsikt mot havet.

Onsdag 4 aug:
 Mulet & regn fm +14, em +18 gr. Förflyttar oss 18 mil norrut till Happaranda efersom det inte är så bra väder. Rastar  i Luleå och köper 3 ljuslyktor i olika storlekar på Biltema. De är mysigt att ha dem tända utanför husbilen på träffarna. Besöker även ”Myrorna” för att kolla om de har några fynd. Köper 5 st veckotidningar för 25 kr. Övernattar på IKEA:s ställplats i Happaranda. Gör en snabbvisit på IKEA och inhandlar diverse mat och godis samt klarar av toalettbestyren. Sover gott hela natten eftersom det är lugnt och skönt här.

Torsdag 5 aug:
 Solen försöker titta fram bland molnen +22 gr. -Tar det lugnt på f.m strosar runt på IKEA.Rusta och ICA Maxi. Kör in en sväng i Finland och letar på en cach vid Tornio järnvägsstation. Den 15 aug 1917 besökte Lenin denna station, en minnesplakett finns uppsatt på stationsbyggnaden. Två olika spårtyper finns vid stationen.  På östra sidan enligt östeuropeisk och västerut mot Happaranda västeuropeisk spårstandard. Kör åter in i Sverige mot Tornedalen, stannar till vid Kukkolaforsen där campingen har växt mycket sedan sist vi var här. Vi far dock vidare och övernattar på Ristogårdens camping i Lappträsk.

Fredag 6 aug:
 Sol +24,7 gr. -Duschar innan vi kör vidare. Owe föreslår att vi skall åka till Jokkmokk och jag hänger gärna med. Vi kör efter GPS:en så det blir några små vägar som vi inte skulle ha valt själva. Stannar för att äta lunch på en rastplats, mittemot går en väg ner till Laxuddens camping. Vi blir nyfikna och kör dit. Vi finner en liten primitiv camp ute på en udde i Luleälv som drivs av två killar från Hälsingland. Från husbilsfönstret har vi en underbar utsikt över älven, men minus för torrdass.

Lördag 7 aug:
 +23,5 gr sol på fm, molnigt em men sol på kvällen.-Kör vidare till Jokkmokk, stannar och handlar mat , åker bort till den rastplats norr om stan där vi övernattade med husvagnen för ca 25 år sedan, det var nästan sig likt. Idag fikar vi där och minns när vi var här den gången. I natt sover vi vid Polcirkelns rastplats. Just nu står vi ensamma, men vi hoppas på sällskap. Klockan 21.30 letar vi på en cach här när alla ”mugglare” har försvunnit.

Söndag 8 aug:
 + 18,4 gr. Vi överlevde utan sällskap. Vaknade till strålande sol, men på f.m blev det mulet. Stannade i Kitajaure vid vildmarkscafeet, letade på en cach och drack kaffe med våfflor , hjortronsylt och grädde. Inlandsbanan passerar precis utanför cafeet som var inrymt i gamla järnvägsstationen. Vi hade sån tur så det hade stannat en rälsbuss där när vi kom. Det var kul att se en ”sån” igen. Det började regna när vi åkte därifrån. Vi gör ett snabbstopp i Kåbdalis och tar en till cach. Körde förbi Storforsen ( har varit där 3 gånger förut). Tog en titt vid Västra kajen i  Piteå, där var ”knökfullt” så vi kör ut till båthamnen i Jävre igen. Tar ännu en cach här tillsammans med en tvåbarnsfamilj från Umeå som är här i samma ärende

Måndag 9 aug:
Mulet småregn +19 gr.-Går en promenad i skogen, tar en cach. När vi återvänder till husbilen anländer ytterligare några Nordic-vänner. Vi fick en trevlig pratstund på kvällen, först hos oss och sedan i deras bil. Nu väntar vi båda på att få köra in på campingen i Piteå på onsdagen.

Tisdag 10 aug:

Mulet +16,5 gr fm, sol +25,6 em.- Kör över till andra sidan E4 och tömmer toan samtidigt handlar vi på ICA så vi slipper bära hem maten. Jag broderar på en duk och Owe läser en bok. Plötsligt skiner solen och vi skyndar oss ut med bord och stolar. Bjuder över Dala-maffian (Sten & Gun-Britt) på en drink och njuter i solen hela e.m.

Onsdag 11 aug:
 +26,5 gr sol.-Äntligen är det dags att flytta till Västra Kajen i Piteå där alla skall stå över mässan. 19 st bilar är anmälda till surströmmingsfesten i morgon. Det första vi gjorde när vi kom fram var att duscha och byta kläder. Tog en promenad ut på stan tillsammans med Philgrens och åt lunch på en bar. Vid hemkomsten väntade en överrakning, mitt emot oss hade våra goda vänner Sjögrens med Nordic 257 parkerat. De hade smygit på småvägar upp till Piteå för att ingen skulle se dem efter E4:an. Snacka om att vi blev glada. Äter middag och sedan går vi tillsammans med Sjögrens en caching runda. Den första cachen tar vi på camingen, den nästa ligger ända ute på Lövudden ca 2,5 km bort. Det blev en lång kvällspromenad.

Torsdag 12 aug:

Mulet +19 gr fm, em sol.-Sover till halv 10 och äter frukost. Sedan bär det av till mässan. Vi går och går på mässan och till slut beslutar vi att det är dags att gå hem helt utmattade och nöjda. Sjögrens stannar en stund till så jag rastar deras hundar när jag kommer hem till campingen.
På kvällen är det surströmmings kalas som husbilsklubben bjuder på , en trevlig tradition. Kvällens värdinna Maria Öberg hade med hjälp av svärmor Karin gjort ett förtjänstfullt arbete. Allt var perfekt med varmt och vackert vädert och jättegod surströmming. Vi satt ute halva natten och bara njöt av tillvaron med historier och sång kring borden. Tack! för en trevlig kväll.

Fredag 13 aug:
blev ingen otursdag.: +26 gr och sol.- Vi orkar inte gå på mässan idag, det är för varmt. Går till Coop på andra sidan gatan och köper kött till kvällens grillknytis. Slappar i solen och pratar runt med Nordic vännerna. Några är helt nya bekantskaper för oss och vi hoppas att även de känner gemenskapen inom klubben. Vid sex tiden drar vi igång grillarna. Kvällen är underbart varm och skön. Vi njuter i fulla drag. Vi har haft tre sköna dagar i Piteå.

Lördag 14 aug:
+28 gr och sol.-Hemresa, vi kommer iväg redan 08.00. Målet för dagen är ställplatsen vid Höga kusten bron. Dit är det ca 40 mil. Väl framme blir det sen lunch . Nordic 257 dyker  upp  en liten stund senare ( de hade gjort en avstickare till Burträsk och köpt ost). De måste  fortsätta några mil till innan de nattar eftersom nästa etapp skulle bli för lång. Mot kvällen dyker Ljusdalsborna upp för att övernatta. Tog en cach även här innan det var dags att natta.

Söndag 15 aug:
+20 gr sol.- Sista etappen hem på en två veckor lång härlig semester. Vi stanna och äter lunch på ett Gästgiveri i Harmånger. Nu väntar gräsklipparen och tvättmaskin på oss hemma i Järbo.

Med vänlig hälsning NORDIC 267

PS/
(Geocaching är en form av modern orientering att leta gömmor via GPS.)