Ljusdal – Nordkap tur o retur

24 Juni - 11 Juli 2012

Söndag 24 juni

Kl 11.00 solen skiner och vi startar vår resa mot Nordkapp, en resa på ca 350 mil.
Första stopp Jula i Sundsvall, får tag i grillgallret till gasolplattan, spännande nu ska vi testa att grilla också.
Fortsätter sen till bror och svägerska i Klockestrand där vi bjuds på både mat och dryck, solen skiner och livet är bara så skönt.

Måndag 25 juni

Lämnar ett Klockestrand i sommarvärme för att ta oss en bit närmare Nordkapp.
Älg ser vi efter vägen, det va ett tag sen. Stannar för övernattning vid Jävre rastplats (BD1) jätte fint ställe.

Tisdag 26 juni

Sol/moln och +17º, lite sovmorgon i dag. Åker in till Piteå och parkerar nere vid västra kajen. Blir en liten shopping runda i stan och får håret klippt. Fortsätter norrut, vägen är fin men tråkig och trafiken gles. Irrar runt lite i Luleå men bestämmer oss sen för att fortsätta. Stannar på Töre rastplats (BD3) går och tittar på campingen som är i närheten men nej, det blir rastplatsen som blir ganska full till natten. Regnet öser ner men det gör det hemma också.

Onsdag 27 juni

Endast +8,5º idag molnigt men inge regn. Kaffe på säng till Leif som fyller år i dag. I dag åker vi bara 3-4 mil till Kalix camping. Går ut och ser oss omkring och fyller på mat förrådet. Går till Strandängsbadet, ett tempererat utomhusbad med två stora pooler MEN som är stängt pga dåligt väder!!!! Mellan regnskurarna försöker vi att gå ut och röra på oss, börjar på att stelna till.

Torsdag 28 juni

Idag är solen tillbaks, +18º men lite blåsigt. Nästa stopp bli Haparanda och IKEAs parkering. Ett stort och fint IKEA med massor av folk och där det så klart blev lite handling. Naturligtvis måsta vi in i Europas största godisaffär Candy World mmmm, tur att vi nästan slutat äta godis annars hade det blivit dyrt. Gick över till Finland och Torneo där vi va in på Rajalla På Gränsen, shopping center. Victoriatorget som markerar gränsen är väldans fint. Gick in på turistbyrån (som var gemensamt) för att höra vilken väg som är bäst att åka till Nordkapp, såklart finska sidan, vi är ju i Finland nu. Till Nordkapp är det ca 85 mil men om vi skulle åka österut till Vita Havet är det ”bara” 50 mil. På parkeringen träffade vi på ett ”Nordic par” som var på väg till Kirkenäs, hoppas ni också fick en trevlig resa. Vid gränsen på svenska sidan finns en minnessten som rests till minne av dom finska krigsbarn som transporterades med tåg till Sverige. Det kom en hel del husbilar/husvagnar som stannade över natten på IKEAs P. Nu är det halva vägen kvar, ca 85 mil.

Fredag 29 juni

Soligt och lite blåsigt idag också.Ut och rör på oss lite innan vi ger oss iväg uppåt men vi åker på svenska sidan. Vi stannar o njuter av vad vi ser vid Kukkolaforsen, Kattilakoski, Polcirkeln och Kengisforsen vilken fantastisk natur vi har. Efter Kukkolaforsen kom ett j…a vägbygge i 2-3mil. I Pajala stannade vi på campingen, solen sken och livet är fortfarande härligt.

Lördag 30 juni

Ja idag är regnet tillbaks och mellan skurarna går vi in till centrum och tittar och handlar lite, hittar turistbyrån och får lite tips om vägval framöver. Annars ligger vi på ”soffan” och har det bra.

Söndag 1 juli

Förstår inte att det ska vara så svårt att kliva upp på morgonen och komma iväg, kl blir 10.00 innan vi lämnar Pajala. I Muodoslompolo åker vi över till Muonio i Finland (undrar vad som står på alla skyltar) och nu åker vi Palojoensuu och till Kautokeino i Norge. Vägen på finska sidan är klart bättre än svenska. Åker sen till Alta, vilka vyer, vi har en fantastisk natur i Sverige men den kan inte mätas med det här. Lite krokiga vägar men jag överlever. Vi har kanon väder och bestämmer att vi kör hela vägen fram idag. Alta – Olderfjord – Honningsvåg – Nordkapp. Ja vi bara gapar kan inte fatta det vi ser, överväldigad. Så sätts jag på prov, tunnlar, 5st har vi framför oss på sammanlagt ca 1,6 mil och ja det går det också. Nordkapptunneln är längst på 6870 m och 212 m under havet!!!!  När vi kommer ur sista tunneln i Honningsvåg är det första vi ser två stora passagerarfartyg som ligger i hamn, turister som ska bussas till Nordkapp. Sista 2 milen ÄR smal och krokig men kl 21.10 är vi framme, 167 mil från Ljusdal. 470 Nok får vi betala och då får vi stå här i 2 dygn. Står säkert 150 husbilar/husvagnar här och bussarna rullar in som vid 24.00 är ca 50 st. Skulle tro att det är 2500-3000 personer från jordens alla hörn här som njuter av midnattssolen, utsikten och naturen. Kameror skickas runt och vi hjälps åt att fotografera varandra vid jordgloben. Vill inte gå och lägga oss men kl 01.30 är vi trötta och det ju en dag i morgon, då har bussarna åkt härifrån och det är inte många själar ute.

Måndag 2 juli

Sol och lite blåst men +20º (i solen) när vi vaknar kl 10.00 !!!! Ute och njuter hela dagen, mycket folk som kommer och går. I Nordkapphallen finns en biosalong som visar film om Nordkapps 4 årstider, en restaurang/café, en souvenir butik med ganska hyggliga priser så det blev en hel del shopping här också. I en underjordisk tunnel finns historiska utställningar, världens nordligaste ekumeniska kapell, en ”Grott Bar” som är insprängt i Nordkappklippan med 350 platser. Allt är så fantastiskt här finns inga ord som kan beskriva vad vi känner. Sent på em. börjar det regna, typiskt och det blir gråttgrått. Vid kl. 20.00 börjar bussarna rulla in, inte lika många som igår på långa vägar. Har svårt att komma i säng trots att det inte är sol som igår men det är så vackert.

Tisdag 3 juli

Vaknar 06.30, hela husbilen skakar, stormar och regnar.Vilket väder, kl 8.00 måste jag ut för jag tror att en lucka blåst upp eller, vad är det annars som låter jo stänkskyddet slår, slår, slår. I dag är det inge kul väder alls, när man går ute mot vinden känns det som all vind hamnar i magen och man blir illamående. Vi har varit här i två dygn och ska då åka härifrån, men ser vi något på ner vägen för all dimma, blåsten är heller inge kul. Pratar med personalen och får veta att vädret ska bli bara sämre då packar vi och åker neråt. Dimman lättar tack och lov på ner vägen men inte blåsten och regnet. Vi väljer att fortsätta mot Sverige, ingen idé att stanna eller åka runt på andra platser när vädret är som det är och ingen bättring på sikt. När vi kommer till Olderfjord väljer vi den andra vägen, Lakselv – Karasjok – Kautokeino, inte lika fin och bra och den är lite längre. Men blåsten slutade efter ca 20 mil. I kväll blev det drygt, vi for nästan fram till finska gränsen (5km kvar) där vi stannade och sov.

Onsdag 4 juli

Här skiner solen när vi vaknar.Åker till Karesuando när vi kommit in i Sverige. Hittar en liten camping mitt i byn. Ute disk i baljor är inte så kul för här är det mygg invasion. Ut och rör på oss innan myggen blir allt för besvärlig. Får veta att det är ett hiskiligt vägbygge mellan Vittangi och Svappavaara, vad gör vi nu vi hade ju tänkt åka över Gällivare, får fundera till imorgon. Går ut men myggen var alldeles för besvärlig så det blev kort sväng. Ser en vacker Midnattssol här också.

Torsdag 5 juli

Vi lämnar ett varmt och myggigt Karesuando och åker tillbaks in i Finland och ner till Pajala. Vid bron i Pajala stannar vi för att äta och träffar på ett fd Nordic par (ortsbor) som säger att vi kan stå här, det är det många som gör. Nu är solen mer än varm så stolen och boken åker ut och vi njuter, inte så mycket mygg heller än. Efter en stund får vi sällskap av ett Elnagh par som vi utbyter lite resemål med.

Fredag 6 juli

Marknad i Pajala och vi gör en sväng innan vi far vidare till Tärendöholmen som är en av Norrbottens mest kända festplatser där också Kalix älv och Tärendö älv flyter samman något som ska vara ovanligt.  Regnar och regnar nu är vädret väldigt tråkigt. Gör kväll vid en väldans fin plats ca 2-3mil norr Jokkmokk vid Vajkijaur, finns restaurang på andra sidan vägen och Inlandsbane tåget stannar en stund här.

Lördag 7 juli

Stannar och går runt lite i Jokkmokk, hittar några marknadsstånd och köper ett halsband av svarta stenar, fint fint. Hon vi handlar med säljer in Jokkmokks marknad rejält så nog blir vi lite sugna på att åka hit i februari. Sen åker vi vidare till Arvidsjaur och Camp Gielas. Blir rejält dränkta av regnet när vi varit och fått oss lite mat och ska gå tillbaks. Jerka spelar på kvällen men regnet vräker ner så vi har ingen lust att gå och leta reda på det stället efter den tidigare blötan.

Söndag 8 juli

Upp och tvättar kl 08.00. Här har blivit ganska glest på fm många packade och drog tidigt. Gjorde ett väl värt besök på Arctict Glas i Renvallen. Uta Fransson designar och tillverkar frostat glas, skålar, ljuslyktor mm sagolikt vackra. Nu har vi världens tråkigaste väder och väg. Bara passerar Storuman eftersom vi ingen Ferry ser. Blåvikssjöns rastplats (AC11) ca 5 mil väster Lycksele blir platsen för natten. (fint ställe men myggigt)

Måndag 9 juli

SOL, både fika och frukost ute idag, vilket häääärligt väder.Åker in till Lycksele Djurpark och gör en dag där, längesedan vi besökte en djurpark. Fick se alla rovdjuren, varg, lo, björn och järv under guidad matning, även röd och silverräv. Åker ner mot Nordmaling och stannar för natten vid Lögdeälvs rastplats (AC1)

Tisdag 10 juli

Nu får det sluta regna, ganska less. Vi hade tänkt åka till Norrfällsviken ett dygn men vadå sitta inne i husbilen och inte kan gå ut nä det får vara. Åker in till Kramfors och Två Små Rum och överraskar bror + svägerska får lite kaffe och berättar lite från resan. Åker vidare en bit till, sista nattstoppet Bölesjöns rastplats (Y3)

Onsdag 11 juli

Inge regn men gråare än grått.Nu gör vi ett stopp på Birsta City, tänkte luncha på IKEA men så mycket folk har jag aldrig sett där så det blev en korvmoj i stället.17 dagar och 360mil 2km senare är vi hemma i Ljusdal igen.

Dom flesta korten är knäppt genom bilrutan, därför lite dålig kvalité

En fantastisk resa som det tar tid att smälta och trots en del regn har vi haft det underbart.

Vi har mött 10 Nordic bilar under resan

Kolla gärna webbkameran på Nordkapp:  http://nordkapp.livecam360.com

Rastplatserna har varit jätte bra ”sovplatser” en del lite mer än det också.