Semesteresa norrut

21/7 - 6/8

2021

Text och foto: N916

Semester, då brukar vi dra norrut. Första anhalten blev Sundsvall med besök på södra berget och även norra.

Besökte min klasskamrat och hennes man i Älandsbro. Där blev det lite sightsing turer. Besökte linbanan i Örträsk, men den är nerlagd sen några år tillbaka. Jag åkte den på 90-talet.

Nu har vi landat i Jävre ställplats för att åka till Västra Kajen i Piteå imorgon. Lite kort under färdens väg.

Första parkett på Västra Kajen i Piteå

Efter ett par dagar på Västra Kajen i Piteå fortsatte färden norrut. Det blev en liten rundtur i Luleå, god mat på Vippabacken, snurrade lite i Pajala och sen styrde vi mot Karesuando.

Vädret har varit och mellan 26 och 28 grader. Tänkte ta in på camping i Karesuando och när vi kom dit kom en rejäl regnskur med tillhörande . Ställde bilen på plats och då slutade regnet och kom fram. Fixade lite mat och provade att gå ut senare för att ta lite kort.

Dagens etapp blev Gällivare, ett besök på Dundret och kaffestugan (trodde vi ja), det fanns ingen kaffestuga bara en stor ny linbana. Styrde sen mot Stora Sjöfallet, nästan 10 mil in i landet. Tyvärr kunde vi inte se det, för det var spångar och stenstigar dit (sa tjejen i receptionen när vi frågade var det var), inget för mej med problem med knän och rygg. Men det blev lite kort under färden dit och tillbaka. Stannade sen till vid Harsprångsfallet och har landat utanför Jokkmokk.

Jag fortsätter väl med lite resereportage, om ni inte har något emot det.

Torsdag blev en transportdag med fikastopp vid ett disigt Polcirkel. Det regnade/var mulet omvartannat. Nattstopp blev på en grusplan vid ett kalhygge strax före Storuman.

På fredag skulle vi träffa husbilsvänner från Västervik och möttes i Vilhelmina. Det var länge sen vi campade ihop, pga pandemin. Vädret var bättre och vi skulle åka vildmarksvägen, de hade aldrig åkt den. Vi åkte till utsiktsplatsen vid Stalon och blev kvar där över natten. Färden fortsatte till Trappstegsforsen. Där såg vi första Nordic-husbilen sen vi började färden från Fjugesta för 1,5 vecka sen. Stannade sen i Stekenjokk där vi tog lite kort (igen, för mej). Slog sen läger vid ställplatsen vid Stora Blåsjön. Idag blev det ett besök vid Hällingsåfallet och denna gång regnade det inte. Nu har vi tagit nattvilan i Strömsund.

Efter en rundvandring i Strömsunds hembygdsgård sa vi hejdå till vännerna. Våran färd blir mer söderut för att komma hem till fredag. Vi tog en liten avstickare till Flatruet och stannar här för natten.

Sista natten blir på ställplatsen i Kristinehamn. God mat och lite underhållning.

Nu har vi kommit hem efter några hundra mil. Jag hoppas att ni har haft lite glädje av korten jag lagt ut under resans gång, för vi har ett vackert land. Nu ska det städas och tvättas och fyllas upp igen, redo för nästa resa, som för våran del redan nästa helg till träffen.

Kör försiktigt och ha fortsatt trevlig sommar!